900 36 496 stein@kompevent.no

På sensommeren 2017 kom jeg i samtale med en venn som er musiker. Han fortalte meg da at en slektning, som har vært svært sentral i musikklivet på Sør-Helgeland, var gått bort dagen i forveien. Den triste informasjonen ble surrende i hodet resten av den helgen. Enda en av de som var med i den spede begynnelsen på rock- og popkulturen på Sør-Helgeland var gått bort. Det blir færre og færre i rekkene av musikere og andre kilder fra den tiden nå.

Jeg og en venn hadde mange år tidligere diskutert og konkludert med at vi har hatt et svært rikt musikkliv i regionen gjennom tidene. Men det er ingen har dokumentert noe av dette skriftlig. Og nå kommer min ville tanke om at dette skal jeg gjøre nå. Mange har sagt at jeg burde skrive en bok, så hvorfor ikke gjøre det basert på den lokale rock- og pophistorien.

For å bekrefte (eller avkrefte) min påstand om manglende dokumentering blir det en tur på biblioteket. Der leser jeg gjennom årbøker fra ulike steder på Sør-Helgeland, men rock- og popkulturen finner jeg er totalt neglisjert. Jeg blir oppdatert på ulykker på sjøen, næringsliv, politikk og gårder i regionen. Men det jeg leter etter er av spist med en setning her og der, og to sider i en årbok hvor det meste i ettertid viser seg å være feil. Ikke en bok, et teksthefte, ark eller noe som helst finner jeg som dekker denne kulturen. En bestemmelse blir tatt der og da. Lokalhistorien trenger en kraftig oppgradering av nær musikkhistorie, og jeg skal skrive den.

Med stort pågangsmot starter jeg i august 2017 innsamlingen av bakgrunns-stoff til boka. Jeg leser samtlige papirutgaver av Brønnøysunds avis, hvor alle festannonser med navngitte artister og alle kulturartikler blir avfotografert. Denne basen på over 9000 bilder blir en kilde til systematisering. Jeg skriver så ned i kladdebøker alle annonserte spillejobber de enkelte band har hatt i regionen her. Listen over spillejobber blir så en kilde til kjennskap om hvilke artister vi har hatt, når de startet, og når de forsvinner fra scenen.

Denne gjennomgangen gir meg en fantastisk kunnskap som jeg så registrerer i en database. Det blir også en oppvåkning i hvordan rock- og popkulturen har blitt neglisjert og tilsidesatt i media i lang tid. Dette til fordel for omtale av omreisende emmisærer, sport, politikk og evinnelige artikler om skjenkeløyvekamper med bakgrunn i dobbeltmoraliserende folk i kommunestyrene.

Jeg har også hatt tilgang til de aller fleste aviser på Helgeland via Nasjonalbibliotekets arkiv på internett. Dette har vært en fantastisk hjelp og gitt svaret på mange spørsmål. Etter ca. ett års tid blir det ganske klart at omfanget av boka jeg tenkte å skrive blir langt mer omfattende enn påtenkt. Både tidsperiode og hvem som omtales i boka er blitt vurdert og endret mange ganger. Omfanget gjør at jeg til slutt velger å dele historien i to bind hver på ca. 30 år.

Utfordringer har stått i kø underveis på ulike nivå. Spesielt bildedokumentasjon har vært en hodepine. Jeg har fått mange bilder båret til gårds. Bilder av artister og band, tatt av en privatperson, men ingen kjenner fotografen. Jeg har gjort alt jeg kan for å dokumentere og beskrive kildene jeg har fått oppgitt. Men problemet er at svært mange ikke har kjennskap til hvem som tok det private bildet av bandet for over 50 år siden. Dette gjør at noen bilder blir stående som «Utlånt av: «navn», Ukjent fotograf».

 

Avgrensninger er også en viktig del av arbeidet med boka. Hvem skal bli med, og hvem skal utelates? Siden dette er en bok om rock- og popkulturen har jeg avgrenset det slik; kor, korps, folkemusikk, klassisk og gammeldans er utelatt. Dette er viktige deler av musikken, men historien til disse skal ikke jeg skrive. Dog skal det sies at mange av de som er med i boka også har spilt gammeldans. Men det er mest fordi de ble truet med juling hvis de ikke gjorde det. Så to økter med rock og pop, og en økt med gammeldans var lenge resepten for husfredens skyld. Og for å vise historien og opphavet til kulturen jeg skriver om, har jeg tatt med de som startet det hele på 50-tallet. Der hvor noen låter av Elvis og datidens slagere kanskje er det nærmeste de noengang var rock- og popmusikk.

Det har vært mange gode musikere på gutte- og jenterommet hjemme eller i øvingsrommet, som aldri kom seg på en scene. Disse ble ikke med i boka. Kriteriet jeg har satt er «offentlig opptreden», hvor de er annonsert som en av attraksjonene. I så måte utgår også auditions til et eller annet arrangement. Og artisten/bandet skal ha startet sin musikalske karriere og spilt på Sør-Helgeland. Kort og godt: Leserne av boka skal ha hatt mulighet til å kunne se artisten/bandet offentlig i regionen. Geografisk har det også vært en utfordring, men til slutt ble tankegangen at Brønnøysund har sin videregående skole. Der samler de ungdommen på Sør-Helgeland, så da er kommunene som sokner til skolen de naturlige å ta med.

Underveis har jeg snakket med utrolig mange musikere jeg både kjenner og ikke kjenner. De er blitt spurt om minner, bilder og historier fra sin periode på veien. I starten så er overraskelsen min stor over at de aller fleste husker «ingenting», eller de som mener de husker, de husker «feil». Min konklusjon er at hukommelse er en selektiv sak, og at uten annen skriftlig dokumentasjon hadde denne boken blitt temmelig tynn og historien ganske annerledes. Det konstateres at årstall, steder og hendelser er en utfordring over år. Og spesielt for folk som har jobbet og underholdt kunstnerisk på feil tid av døgnet. Jeg har derfor basert tidspunkt for hendelser og hva som skjedde basert på avisartikler eller andre daterte kilder. Så får historiene fra de som spilte være krydderet innimellom alle fakta.

Boken omhandler artister/band som har vært en kilde til glede, og innimellom sikkert også en mare. Det viktigste er at alle som er omtalt har vært med og gitt sitt bidrag, til at Sør-Helgeland har hatt en rikholdig og flerspektret pop- og rockekultur i mange tiår. Uten dere ville vi alle vært fattigere på musikalske opplevelser, trivelige stunder og gleder i vår oppvekst. Hva skulle vi gjort uten dere? Jeg har også i historien tatt med aktører som var viktige bidragsytere til historien, og ikke minst presenterer jeg stedene hvor artistene spilte. Ungdomshusene, grendehusene, kafeteriaen, hotellet, puben m.v., som tok sjansen og hyrte disse artistene. Disse er også en viktig del av historien for å se det store bildet.

Så her er min første bok om rock- og popkulturen på Sør-Helgeland. Jeg har kalt den for «Rock- & Pophistorier fra Sør-Helgeland», for jeg kan ikke stå inne for at alle er med. Dette er de historiene jeg klarte å samle inn. Hvis noen ikke er med er de enten utelatt på grunn av sjanger, nedslagsfelt eller så har de ikke akkurat bekledd medietronen i sin eksistens. Men finner jeg ut at noen er forbigått så gi et vink. Da finner jeg plass til et oppsamlingsheat i bind 2.

TUSEN TAKK 

til Brønnøysunds Avis for utlån av papirutgavene av tidligere årganger, det har vært til stor hjelp i min leting etter bakgrunnsmateriale. Takk til Stiftelsen Kulturcompagniet for at dere helt i start fasen ga meg støtten jeg trengte for å få en realisme i dette, økonomisk og som sparringspartner. Bjørn Johnsen for prat om erfaringer fra boka om Mosjøens pophistorie. Geir Egil Hartvigsen for bistand med redigering av bilder. Og en takk til alle de som har lett etter foto fra egne permer, hos naboen, kjenningen eller en de har hørt om skulle ha et bilde. Og sist, men ikke minst, til samboeren som har støttet meg i prosjektet i over to år, selv om timene foran skjermen er blitt uanstendig mange. Mange flotte bedrifter og personer i næringslivet på Sør-Helgeland har også ønsket å støtte opp om prosjektet.

Disse er:

• Brønnøy Næringsforum
• Nord Norsk Kommunikasjon
• Brønnøysund Elektriske AS
• Jac Moe AS
• Star Kommunikasjon
• Inventum Kontor-forum AS
• Amfi Havnesenteret
• Corner Hotell AS
• Helgeland Sparebank
• Helgeland Malerservice AS
• Bendiksen Entreprenør AS
• Kred AS
• Brønnøysund Rør AS
• Sparebank 1 Nord-Norge
• Asle Bakken
• Stiftelsen Kulturcompagniet
• Brønnøy Kommune
• Blå Bolig AS
• Rema 1000 v/Sigleif Mork
• Brønnøysunds avis AS
• G. Sørensen AS
• Ivar og Trygves Bilverksted AS
• Torghatten ASA
• Sport 1 Brønnøysund
• SINUS Brønnøysund AS
• Hans Ivar Slåttøy Transport AS
• Gigante Havbruk AS

 Stein Brekk, Brønnøysund, 4.11.2019